Sunday, November 8, 2009

ΣΙΡΛΕΪ ΜΠΑΣΕΪ: «Αυτή είναι η αυτοβιογραφία μου»

  • Η Ντέιμ επιστρέφει με το άλμπουμ «Τhe Ρerformance» για το οποίο έχει γράψει τραγούδια η αφρόκρεμα της σύγχρονης ποπ μουσικής


Shirley Bassey at Wembley Arena, 2006

Δεν είναι μόνο η πιο επιτυχημένη τραγουδίστρια της Βρετανίας αλλά και εκείνη με τη μεγαλύτερη διάρκεια αφού τα έχει καταφέρει να βρίσκεται στις λίστες των επιτυχιών τα τελευταία 50 χρόνια. Οι περισσότεροι τη γνωρίζουν από το ομώνυμο τραγούδι της ταινίας Τζέιμς Μποντ, «Goldfinger», το τραγούδι που την έκανε διεθνώς γνωστή, με τη χαρακτηριστική δυνατή φωνή της ταυτόσημη πλέον με τον συμπαθή κατάσκοπο, αφού είναι η μόνη που έχει τραγουδήσει σε τρεις ταινίες του- οι άλλες δύο είναι το «Diamonds Αre Forever» και το «Μoonraker». Η Σίρλεϊ Μπάσεϊ έχει πουλήσει περισσότερα από 135 εκατομμύρια άλμπουμ και φυσικά έχει ηχογραφήσει δεκάδες, έχει τραγουδήσει στα ιταλικά και στα ισπανικά, έχει κάνει τα πιο απίθανα ντουέτα, από τον Αλέν Ντελόν και τους Υello μέχρι τους Ρroppepperheads και την τεράστια επιτυχία του 1997 «Ηistory Repeating», έχει τραγουδήσει για τον Τζον Κένεντιτην ημέρα που ανέλαβε την προεδρία των ΗΠΑ ενώ ερμηνεύοντας το τραγούδι των Μπιτλς «Something» το 1971 έκανε μεγαλύτερη επιτυχία από αυτούς. «Βρίσκομαι στη δίνη των πραγμάτων από τότε που ξεκίνησα και όπως φαίνεται δεν μπορώ να ξεφύγω» λέει η 72χρονη σήμερα Σίρλεϊ Μπάσεϊ. «Κοιτάζοντας πίσω βλέπω ότι ήταν γραμμένο να ακολουθήσω αυτή τη ζωή. Ακόμη και τότε που δούλευα σε εργοστάσιο με εμαγέ σκεύη -την πρώτη δουλειά μου- θυμάμαι να τραγουδώ και ο κόσμος να σταματά να δουλεύει. Θυμάμαι τον προϊστάμενο να μου φωνάζει: “Μπάσεϊ, τι νομίζεις ότι κάνεις; Εμπρός, γυρίστε όλοι στις δουλειές σας”. Ολόκληρο το εργοστάσιο σταματούσε και εγώ δεν συνειδητοποιούσα τι έκανα».

Σήμερα επιστρέφει με το πιο φιλόδοξο άλμπουμ της καριέρας της και ουσιαστικά το πρώτο έπειτα από 20 χρόνια που περιέχει εξ ολοκλήρου νέο υλικό. Το «Τhe Ρerformance» περιέχει τραγούδια που έγραψαν ειδικά για αυτήν οι Ρet Shop Βoys, οι Μanic Street Ρreachers, ο Ρούφους Γουέινραϊτ, ο Γκάρι Μπάρλοου των Τake Τhat αλλά και το δίδυμο Τζον Μπάρι, Ντον Μπλακ, υπεύθυνο για το «Goldfinger». «Είμαι εκστασιασμένη με το νέο άλμπουμ. Είναι περισσότερα από όσα θα μπορούσα να φανταστώ. Εντεκα καταπληκτικά τραγούδια γραμμένα από έντεκα καταπληκτικούς συνθέτες. Ακούγοντάς το ακούω μια διαφορετική φωνή, μέρη της φωνής μου που δεν είχα χρησιμοποιήσει ποτέ ως τώρα, μια εγκεφαλική φωνή. Ολοι με έχουν συνδέσει και όχι αδίκως με το “Goldfinger” αλλά η δασκάλα φωνητικής μου ανακάλυψε ότι διαθέτω και αυτή τη φωνή, με αυτή την υπέροχη απαλότητα. Ολοι οι θαυμαστές μου με έχουν συνδέσει με εκείνη τη “μεγάλη” φωνή και φαντάζομαι θα ξαφνιαστούν ακούγοντας αυτό το άλμπουμ. Θα αναρωτηθούν από πού προέκυψαν αυτές οι νότες». Μα χρειάζεται δάσκαλο ένα τέτοιο φυσικό ταλέντο; «Φυσικά και έχω δασκάλα φωνητικής. Οποτε πρέπει να τραγουδήσω κάτι νέο πηγαίνω σε αυτήν για να μου πει αν είμαι σωστή ή όχι και να μου δώσει αυτοπεποίθηση. O κόσμος πιστεύει ότι οι ποπ τραγουδιστές δεν θα έπρεπε να το κάνουν και πως αυτό αφορά μόνο τους τραγουδιστές της όπερας. Κάθε πρωί για μιάμιση ώρα έκανα ασκήσεις και στη συνέχεια πήγαινα στο στούντιο για να ηχογραφήσω».

Τη μεγάλη επιστροφή ουσιαστικά έκανε τραγουδώντας το 2007 στο ροκ φεστιβάλ Glastonbury, όμως τώρα φαίνεται ότι τα πράγματα είναι πιο σοβαρά: «Για να πω την αλήθεια, είχα αποσυρθεί από την ενεργό δράση και εμφανιζόμουν μόνο σε ιδιαίτερες περιπτώσεις τα τελευταία 20 χρόνια. Αυτοί οι συνθέτες με έφεραν πίσω. Μόνο έτσι θα μπορούσε να συμβεί και ήταν μεγάλη η πρόκληση. Αλλά δεν ήταν εύκολο στην αρχή όταν άκουσα τα τραγούδια. Είπα “δεν μπορώ να τα τραγουδήσω. Είναι πολύ δύσκολα για μένα”. Ακουσα όμως τον τρόπο που τα ερμηνεύουν αυτοί και τα τραγούδησα αναλόγως». Οσο για τη διάρκειά της φαίνεται να μην έχει να δώσει συμβουλές προς τους νεότερους που χάνονται έπειτα από μια επιτυχία: «Είναι λυπηρό πραγματικά αλλά αυτές τις μέρες δεν υπάρχει διάρκεια με τους νέους καλλιτέχνες γιατί δεν τους προσέχουν όπως έκαναν με εμάς. Είναι σταρ της στιγμής, δεν μπορούν να το χειριστούν και μοιραία συμβαίνει, στρέφονται στα ναρκωτικά και στο ποτό. Το κοινό μου μεγάλωσε με εμένα και με γνώρισε στα παιδιά του και αυτά με τη σειρά τους στα δικά τους. Ετσι στο τέλος έχω ένα οικογενειακό κοινό».

Το σίγουρο είναι πως τα νέα τραγούδια της θα αγαπηθούν και πάλι από όλους: «Μου αρέσουν όλα τα νέα τραγούδια μου αλλά το “Τhe Ρerformance Οf Μy Life” που μου έγραψαν οι Ρet Shop Βoys μπήκε στο μυαλό μου και με έκανε να κλάψω και αυτό δεν μου συμβαίνει πολύ συχνά. Ομως ακριβώς επειδή όλα τα τραγούδια αναφέρονται σε εμένα, με έχουν συγκινήσει πολύ όλα τους. Δεν χρειάζεται να γράψω ένα βιβλίο πλέον, αυτό το άλμπουμ είναι η αυτοβιογραφία μου».
  • του ΣΑΚΗ ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ | ΤΟ ΒΗΜΑ, Κυριακή 8 Νοεμβρίου 2009

No comments: